onsdag 15. oktober 2008

Grammatikk på en annerledes måte

Når jeg tenker tilbake på min egen skolegang, var grammatikken noe av det verste jeg visste i norsk. Nå er datamaskinen kommet for å bli, og forhåpentligvis blir den brukt rundt omkring til tekstskaping. Min tanke er da å la elevene ta utgangspunkt i egne tekster når de skal plukke ut ordklasser og bøye disse. Elevene kan for eksempel merke alle adjektiv i teksten sin med en annen farge. Etterpå kan de lage en tabell i Word og gradbøye disse adjektivene på data. Dette kan elevene gjøre med verb og substantiv også. Kanskje kan man motivere elevene mere i grammatikk når de kan ta utgangspunkt i egne tekster? Den enkelte elev skriver også tekster av ulik lengde, så tilpassingen til den enkelte skulle også bli ivaretatt da.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Kreativt og godt om hvordan datamaskinen enkelt kan brukes til å gjøre gramatikkundervisning mer meningsfull, spesielt fordi elevenes egne tekster brukes.

Lisa sa...

Til Thomas.
Takk for hyggelig tilbakemelding. Dette er en ide jeg har ruget på lenge, og som jeg håper jeg får anledning til å prøve ut i praksis etter hvert.