onsdag 29. oktober 2008

Brevvenner via e-post

Nå har jeg lest gjennom IKT og Norsk av Jørgen Knutsen. Der ble jeg inspirert til å la mine elever prøve å finne seg brevvenner via Skolenettet. I Bodø kommunes plan om grunnleggende ferdigheter i IKT, nevnes e-post som et kompetansemål på femte trinn. Her står det at elevene skal "lære å bruke e-post og sende e-post med vedlegg".

Skolenettet har noe som kalles skolepost. Hver bruker må registrere seg, dette koster ingenting. Det er også mulig i følge denne boka å finne brevvenner fra hele Norden via Nordisk skolenett. Jeg har imidlertid gjort et søk på nett og det viser seg at skolenettet, slik jeg forstod det, har lagt ned sin "skolepost". Er det noen som vet om det finnes noe tilsvarende på andre sider? For dette er virkelig noe jeg kunne tenke meg til å la elevene få prøve seg på.

5 kommentarer:

Bente sa...

Jeg har tenkt på det samme. Bare at min tanke kom da jeg så hvor mye noen elever sliter med fremmedspråkene. Hva om de hadde "brev"-venner fra land som snakket engelsk, spansk osv. Det ville kunne bidratt til økt motivasjon for å lære språket.

Lena sa...

Dette hørtes spennende ut, særlig ettrsom "den gode gamle" brevposten er borte!
Spent på å høre om det er noen som vet om ei side hvor vi finner tips om dette!;-)

Lisa sa...

Til Bente
Skolenettet har noe greier for de som ønsker å øve seg på tysk, mulig de har andre språk også, men den skoleposten de en gang hadde er dessverre avviklet.

Lisa sa...

Til Lena
En mulighet kan kanskje være å finne en vennskapsskole et annet sted i landet som elevene kan sende e-post til.

Anonym sa...

Эротические знакомства – их заводят многие, часто и с удовольствием.
Мужчины заявляют, что готовы к one night stand - секс на одну ночь в любое время.
Заходи, есть новые девочки, которые ждут тебя!

[url=http://mila-nm.by.ru]Интим Костюмы Москвы [/url]
http://mila-nm.by.ru