fredag 26. september 2008

Prinsessen på erten

IKT i norsk kan brukes på mange måter. Jeg var på en konferanse om bruk av IKT i skolen i Trondheim i vår, og der fikk jeg med meg mange tips. Microsoft delte ut en cd med flere undervisningsopplegg og eksempler på hvordan IKT kan brukes, ikke bare i norsk, men også i andre fag. Jeg falt litt for en photostory om prinsessen på erten. Her har elevene laget tegninger fra eventyret . Læreren har scannet tegningene inn på datamaskinen. Elevene har så lest inn eventyret og lagt på bakgrunnsmusikk (det kan ta litt tid før videoen viser seg på skjermen). Dette er et tips til en måte å ta for seg eventyrsjangeren på. Det kan hende du trenger Realplayer for å spille av filmsnutten. Last ned Realplayer . Høyreklikk på linken og be om å åpne siden i ett nytt vindu, dersom du ikke ønsker å forlate denne siden, mens du laster ned dette programmet.

4 kommentarer:

Bente sa...

Jeg synes dette er en utrolig fin måte å presentere barnas arbeid på. Jeg tror dette gir barna en følelse av at arbeidet deres blir satt pris på og at det er viktig. Samtidig som de lærer at datamaskinen kan brukes til mer enn bare spill.

Thomas sa...

Flott "film". Lyddelen der elevene leste/fortalte imponerte mest.

Lisa sa...

Hei, Bente
Hyggelig at du syns dette var en fin måte å presentere barns arbeid på. Det er ikke min egen ide, men jeg har tenkt å bruke den for det den er verdt. Tekstskaping er ikke bare skrift. Elever kan også dikte egne fortellinger ved bruk av tegninger og å fortelle muntlig, fra de går i første klasse. "Min" historie er imidlertid laget av en fjerde klasse.

Lisa sa...

Hei Thomas
Jeg er helt enig at det er en flott film, og at lyddelen er best. Med å bruke tale i steden for skrift, kan elever helt ned på 1. trinn, lage historier selv, enten til egne tegninger eller til bilder.